Keywords:
Konkretiaa ilmastotekoihin
Laurilan ja Tornion välisen rataosan sähköistäminen kirjattiin jo yli kaksi vuotta sitten hallituksen ohjelmaan. Hankkeelle on myönnetty 10 miljoonan euron rahoitus, mutta toistaiseksi mitään konkreettista ei näytä tapahtuneen sähköistyksen toteuttamiseksi. Nyt tähän tarvitaan muutos.
Unto Nikula Rovaniemeltä on SKP:n Lapin piirin puheenjohtaja. Piirijärjestölle ympäristö ja liikenneyhteyksien kehittäminen ovat luokkataistelun kysymyksiä.
Lapin kommunistit ja Suomen kommunistisen puolueen puheenjohtajisto puheenjohtaja JP (Juha-Pekka) Väisänen, varapuheenjohtajat Liisa Taskinen ja Mervi Grönfors sekä pääsihteeri Tiina Sandberg vaativat hallitusohjelmaan kirjatun lupauksen pikaista toteuttamista.
- Rautatieliikenteen kehittämisellä on keskeinen rooli ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen tähtäävissä toimissa, korostaa pääsihteeri Tiina Sandberg.
Rataverkostoa kehitettävä
SKP:n johtonelikko tapaa Kemissä ja Torniossa Lapin piirin jäseniä sekä kadulla paikallisia ihmisiä. SKP:n toiminnassa on tärkeää olla siellä missä ihmisetkin, kaduilla ja toreilla kuulemassa mikä nykymenossa mättää.
Ympäristön kannalta tavaraliikenteen ja matkustajaliikenteen siirtäminen autoilta, lentokoneilta ja laivoilta sähköistetyille rautateille on välttämätöntä. Torniosta on yhteys Haaparannalle, jonne Ruotsin puolella kunnostettu ja sähköistetty ratayhteys saatiin jo viime vuonna. Ruotsista on yhteys siltaa pitkin Tanskaan ja edelleen maailmalle. Vastaavasti Ruotsista, Norjasta ja muualtakin Euroopasta saadaan rahtia Suomen kautta Venäjälle, Kiinaan ja muualle Aasiaan. EU:n jäsenmailla on Trans Europ Express 2.0 rautatieyhteistyöverkosto-hanke (TEE2.0 ) Euroopan rataverkostojen kehittämiseksi.
- Samalla on mahdollista tarjota jatkoyhteys Trans Europ Express 2.0 rautatieyhteistyöverkostolle (TEE2.0) Lapin porteille saakka ekologisesti kestävällä tavalla. Ruotsi liittyy tähän vuonna 2022, visioi SKP:n varapuheenjohtaja ja ympäristöryhmän jäsen Liisa Taskinen.
Sirpillä ja vesurilla
Toinen toteuttamista vaativa alueen ratahanke on Kemin Elijärven kaivoksen ja Tornion Outokummun terästehtaan välisen radan kunnostaminen. Rata valmistui kaivoksen ja tehtaan välisiä malmikuljetuksia varten vuonna 1985. Vuonna 2005 kuljetukset kuitenkin siirrettiin maanteille.
Kemissä ja Torniossa SKP:n johtonelikko tarttui konkreettisesti radan raivaamiseen. Sekä ympäristön että liikenneturvallisuuden kannalta on välttämätöntä, että pensastumaan päästetty rata kunnostetaan. Kommunistit tarttuivat asiaan, ovat samaa mieltä Lapin piirijärjestön kanssa asian tärkeydestä ja alkoivat raivata sirpillä ja vesurilla uhkaavasti umpeen kasvavaa rataosuutta.
Sekä ympäristön että liikenneturvallisuuden kannalta on välttämätöntä, että pensastumaan päästetty rata kunnostetaan. Valtion omistajaohjauksen on huolehdittava siitä, että Outokumpu Oy:n malmikuljetukset siirretään takaisin raiteille kunnostuksen jälkeen.