Home >> Blogit >> Jari Heinonen >> Tampereella tapellaan tunnelista

Tampereella tapellaan tunnelista

16.09.2013 - 10:41
(updated: 02.06.2016 - 15:08)
  • Jari Heinosen mukaan iso ongelma on tällä hetkellä sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä, jonka neljä jäsentä on vastoin vaalilupauksia ilmoittanut äänestävänsä tunnelin puolesta.
Jari Heinosen mukaan iso ongelma on tällä hetkellä sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä, jonka neljä jäsentä on vastoin vaalilupauksia ilmoittanut äänestävänsä tunnelin puolesta. / kuva Veikko Koivusalo


Kun Tampereen Rantaväylän tunnelihankkeesta alettiin vuonna 2005 puhua, oli sen arvioitu hinta 100 miljoona euroa. Parin vuoden päästä arvio oli jo noussut 120 miljoonaan euroon. Vuonna 2008 hinta oli 140 miljoonaa ja nyt tällä hetkellä arvio liikkuu 180 miljoonan tasolla. Mutta onko tämäkään hintalappu oikea ja realistinen?

Tässä viimeisessä 180 miljoonan euron hinnassa ei vielä ole mukana lainan korkoja eli kymmenen vuoden ajalle noin 33 miljoonaa euroa. Edelleen arvioon on lisättävä Näsinkallion eritasoliittymä, jonka hinta on noin 26 miljoonaa euroa. Lisäksi tunnelin mahdolliselta rakennusalueelta tulee poistaa sillat ja moottoritiet ja laskea näille jäännösarvot. Yleensä tämän koko luokan hankkeissa kustannusarvio ylitetään vähintäänkin kolmasosalla. Jos ja kun tässäkin hankkeessa näin käy, tunnelin hinta on tällöin lähes 300 miljoonan euron tasoa.

Tamperelaisten veronmaksajien maksettavaksi tästä tulee huomattava osa. Melko paljon siitä, että YIT saa rakennusoikeutensa ja suurituloiset järvinäköalalla varustetut luksusasuntonsa. Tunnelihankkeessa onkin kyse puhtaasti maapohjan jalostamisesta YIT:n käyttöön.

Jos tunneli päätetään rakentaa, nousevat kaupungin investointikulut 200 – 250 miljoonaan euroon lähivuosina. Nykytilanteeseen nähden tarvittaisiin siten 50 - 100 miljoonaa euroa lisää vuosittain. Tähän Tampereella ei ole varaa! Eivätkä kaupunkilaiset tätä tule hyväksymään.

Hankkeen pohjana olevan allianssisopimuksen mukaan tavoitehinnan ylittyessä vastaa rakentaja Lemminkäinen ylityksestä katteellaan eli korkeintaan 16 miljoonalla eurolla. Muutoin tavoitehinnan ylityksistä vastaavat Tampereen kaupunki 66 prosentin ja valtio 33 prosentin osuudella. Tällöin niin kaupunginvaltuuston kuin eduskunnankin on asiasta päätettävä. Eli pahimmillaan allianssisopimus avaa kaupunkilaisten piikin todella isoille vastuille.  Rantaväylän tunneli on ”hukkaputki”, siksi sitä ei pidä rakentaa.

Iso ongelma on tällä hetkellä sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä, jonka neljä jäsentä on vastoin vaalilupauksia ilmoittanut äänestävänsä tunnelin puolesta. Demarit ovat todella hajalla tässä asiassa. Asiaa mutkistaa edelleen se tosiasia, että yksi demariloikkareista, kansanedustaja Hanna Tainio, on hakenut Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) pääjohtajaksi. Tampereella epäillään, että kokoomus on asettanut Tainion valinnan ehdoksi asettumisen tunnelin kannattajaksi Tampereen kunnallispolitiikassa.

16.9. pidettävästä valtuuston kokouksesta on tulossa todella jännittävä ja tiukka. Voittaako kokoomuksen, kauppakamarin, suurten rakennusyhtiöiden ja Aamulehden tunnelilinja vai voittaako tamperelaisten enemmistön tunnelinvastainen linja?  Tämä selviää valtuuston kokouksessa.


Tekijä

Kirjoittajan blogipostaukset